Learning English, life in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Olaf Velden - WaarBenJij.nu Learning English, life in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Olaf Velden - WaarBenJij.nu

Learning English, life in Perth

Door: Olaf van der Velden

Blijf op de hoogte en volg Olaf

19 December 2014 | Australië, Perth

Het heeft even geduurd door de achteruitgang van mijn Nederlands maar hier is mijn tweede verhaaltje..

Ik ben nu 4 weken downunder! Dat betekent dat mijn schooltijd hier er al weer op zit. Vandaag had ik
Mijn graduation!!Tijd gaat snel, die donderdag 20 november(dag van vertrek) voelt als lang geleden. Heb me hier geen moment alleen gevoelt, wat ik wel had verwacht van de eerste maand. Heb hier in een korte tijd al zo'n ander leven opgebouwd, veel meegemaakt, mooie plekken gezien,veel mensen leren kennen en veel vrienden gemaakt! En uiteraard goed engels geleerd, zo goed zelfs dat ik (wanneer ik op whatsapp praat of skype) in het Nederlands meer moet zoeken naar de juiste woorden, dus alvast mijn excuses. Ook nog geen Dutchie gezien hier in Perth en vind dat eigenlijk heel erg fijn! Life is different here and I like it! Dat merk je aan alles men is meer beleefd en vriendelijker dan in Nederland. "no worries and how are ya mate. " mensen die spontaan een praatje met je maken, je willen helpen, great! Christmas
Voelt ook anders dit jaar "all I want for christmas" horen terwijl het 30 graden is en de zon schijnt, vreemd.

Een samenvatting van mijn eerste maandje hier:

Mijn korte schoolcarrière bij Navitas english Perth begon maandag 24 November met een soort intro dag.We kregen uiteraard een rondleiding door school maar ook nuttige informatie over de stad Perth, leven in Australia(werk,activities,huis) en niet geheel onbelangrijk hier, haaien!!!!Recentelijke incidenten in cottesloe en fremantle waarbij mensen een aanval met de dood moesten bekopen.

Anyway, op de intro dag kregen wij ook een toets en een gesprekje om je niveau van engels te bepalen. Geheel volgens verwachting werd ik in de Advanced klas geplaatst(hoogst haalbare). We hebben vooral idioms, expressions geleerd en dit geoefend door teksten te schrijven(assignments). Dit in combinatie met alleen maar engels praten en een geweldige Brits-Australische teacher(die zich door haar leeftijd meer als mijn tweede oma voelt dan mijn lerares) hebben als gevolg dat mijn engels nu magnificent is!

Het was een bijzondere ervaring om met klas en schoolgenoten(from all over the world) te praten en hun cultuur te leren kennen. Uit onder andere Brazilië, Colombia, Italië, Saudi Arabië en natuurlijk veel
Aziaten(Taiwan,China,Japan,Indonesië).Vaak word ik geassocieerd met de bekende schattige sneeuwman uit de film "Frozen" die ook Olaf heet. Waardoor vrienden maken niet erg ingewikkeld was.

Na school af en toe met schoolvrienden naar het park, de stad of het strand! Ook uitgeweest, een Christmas party van school en een Braziliaans feestje gehad wat allemaal zeer gezellig was!

S'avonds gezellig eten met homestayparents(Luigi en Martine) en chillen in our homestay met m'n japanse buddy Shuhei!

In de weekenden klus ik wat bij voor
Money rondom het huis: maai het gras, puinruimen, ramen zemen. En neem vaak samen met Shuhei een duik in ons zwembadje hier. Prima leven! Enige nadeel de afstand, mijn homestay is aan de rand van morley suburb van Perth, 12 km tot het centrum, 20 tot the beach. Toch zitten wij hier niet opgesloten en kunnen erop uit zoals:

Zondag 7 december, toen hadden wij een dagtrip naar een paradijselijke Rottnest Island, voor de kust bij Perth. Het was een onvergetelijke ervaring, mooiste plek waar ik ooit ben geweest! Wij(Shuhei, schoolvriendin Eveline) gingen met een soort speedboot naar het eiland. In het enige dorpje op het eiland huurde we een fiets en een snorkel om het eiland te verkennen. Dat is daar gebruikelijk want het eiland is 12 km lang en 5 km breed ongeveer. Er zijn wel wegen maar alleen bussen die gebruik mogen maken van de weg. Fietsend langst de kust(28 graden felle zon en een licht briesje) zagen wij de mooiste kustlijn:blauwste zee,rotsen,parelwitte stranden en prachtige baaitjes, elke keer werden wij verrast door weer nieuwe wonderful place! We waren letterlijk sprakeloos. Normaal gesproken is het op dit soort plekken vreselijk druk. Hier niet, alleen locals gaan hier vaak heen in de weekenden. Beetje onontdekt dus, dit was vooral te merken aan de hoeveelheid mensen die we onderweg tegenkwamen in 2 uur misschien 10. Niet veel.. Alleen zijn op een wit strand en kraakhelder water en alleen het geluid van de zee horen, onbeschrijfelijk! Ook hadden wij een snorkelset bij ons waardoor we ook mooie visjes hebben gezien! Mooie beelden gemaakt met m'n Gopro! En weer op de fiets, onze tocht vervolgen..
Opeens kwamen we volgens velen, the cutest animal on earth tegen de "quokka"! Dit geweldige beestje komt alleen op Rottnest island WA voor, erg bijzonder dus. Ze lopen gewoon rond op het eiland en zijn erg lief! Met z'n drieën onder de bomen met een stuk of 10 quokka's chillen was gezellig! Een van hen wilde zelfs mee in m'n rugzak, helaas kon ik hem/haar niet meenemen.

Afgelopen zondag 14 december wilden wij een ander uitstapje maken namelijk naar het wildlife park hier vlakbij. Er was alleen een probleempje toen we in de bus zaten we zagen grote rookwolken, er was een huge bushfire in het het natuur park waar ook het wildlife park zit. De bus moest weer terug en we konden niet naar het park. Gelukkig is het allemaal
Goed afgelopen geen huizen verbrand alleen bomen, wel zo'n 120
Hectare! Donderdag was het park weer open, dus we skipte school en zijn naar het wildlife park gegaan. Daar waren natuurlijk
Kangaroos, wombats en mijn geliefde koala's!!! Het was een speciaal
Momentje voor het eerst een koala in Australia te zien! Zoals jullie
Misschien wel weten ben ik sinds kleins af aan helemaal gek op deze dieren en weet alles over hen! Een lichte Koala obsessie. Helaas kon ik ze alleen even aanraken en niet vasthouden, ze waren zoals altijd(ze slapen ongeveer 20 uur per dag) sleepy. Later in mijn trip lukt dit waarschijnlijk wel aangezien ze in Queensland en het oosten veel
Meer voorkomen.

School zit er dus op, avontuur kan beginnen! Het was vandaag time to say goodbye to
My schoolfriends and teachers it was a little bit hard. Ook al ken je elkaar maar zo kort. Gelukkig kun je elkaar blijven volgen op facebook. Of, af en toe een mailtje sturen hoe het met me gaat naar mijn teacher Rita. Zondag moet ik helaas ook afscheid nemen van Martine en Luigi(homestay parents) en verhuis ik naar een hostel in Cottesloe beach. Maandag begint mijn 5 daagse surfcourse in Scarborough beach. Helaas waren alle hostels daar vol waardoor ik nu zo'n 10
Km moet reizen, langs het strand, waarschijnlijk ga ik een fietsje huren. Ik heb elke dag behalve op Christmas day 2,5 uur surfles, daarna kan ik zelf natuurlijk oefenen. Mijn Japanse vriend Shuhei(die in de homestay blijft wonen) zal ook een paar dagen langskomen! De 27e december komen mijn ooms Kees en André hier in Perth voor vakantie, family reunited in Australia dus! I'm looking forward to this! 30e vliegen wij naar Adelaide.

Aankomende week 30 graden, zon. Great weather to surf! Vandaag was tot nu toe hottest day, 39 graden. Wel oppassen voor de haaien maar so exciting!


No worries

Olaf


  • 19 December 2014 - 19:55

    Danielle Vd Klink:

    Ha Olaf de snowman haha!
    Fantastische verhalen, heerlijk genieten! Als je de komende tijd een fietsje nodig hebt (voor weinig) kun je misschien ook ff kijken op gumtree.com.au. Is de Australische marktplaats.nl.

    Groetjes daan en maart

  • 20 December 2014 - 09:04

    Hans :

    Blij en ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Mooi en onderhoudend geschreven verslag. Skype (speak) to you soon mate.

    Groet Hans

  • 30 December 2014 - 09:31

    Colinda En Henk:

    Hi Olaf, leuk om je uitgebreide verhalen te kunnen lezen. Zeker vanuit het koude kikkerlandje, we pikken een beetje warmte mee. Goede jaarwisseling alvast en blijf genieten daar. Groetjes (ook aan Kees en André), Colinda en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 5729

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 23 April 2015

Olliedownunder

31 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

19 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: