tropical north Queensland met de family - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Olaf Velden - WaarBenJij.nu tropical north Queensland met de family - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Olaf Velden - WaarBenJij.nu

tropical north Queensland met de family

Blijf op de hoogte en volg Olaf

12 Mei 2015 | Australië, Byron Bay

Batlow-Sydney-Tropical Queensland
Met de family turtles,nemo, crocodiles, skydive,Whitehaven beach

De blaadjes vallen van de bomen, het regent af en toe, vesten en jassen aan, veel te koud voor een korte broek. Kortom het wordt herfst, zelfs hier in het zonnige Australia. Ik pluk nog steeds appels hier in Batlow,(snow valley)NSW. Gelukkig is het bijna voorbij, nog maar heel even voordat ik mijn familie na 5 maanden eindelijk weer ga zien!

De afgelopen 5 weken heb ik als een maloot appels geplukt, ik had geld nodig! Elke dag kwart over 6 de wekker, ontbijten, in het busje en om half 8 beginnen op de farm. Om half 1, 30 minuten lunchpauze en weer plukken tot half 4. Terug in het hostel,chillen met m'n roommates, eten en naar bed. Dag in dag uit. Heb ik verder nog wat te vertellen?

Ja. Het hostel was te smerig, zwarte duizendpoten overal(dus ook in bed), 2 wc's en 2(koude) douches voor 80 mensen. Ook werden we financieel hard genaaid. 8 dollar per dag moesten wij betalen voor een verplicht ritje met een busje naar de farm(5-10 minuten LOPEN), supervisors kregen een groot deel van onze opbrengst(per gevulde kist met appels). Take it or leave it, werd er keer op keer gezegd als ik met mijn (opstandige) mede Europeanen weer eens over de slechte omstandigheden ging klagen. De rest van de apple pickers, gelukzoekende Aziaten waren bang en gingen overal maar mee akkoord.

m'n roommates en het kleine vriendengroepje met Westerlingen maakte het leven in Batlow toch nog oké. Wij hadden het gezellig kookte en aten samen en waren zelfs een aantal keer in "de pub" van het kleine plattelands dorpje (500 km van Sydney) te vinden. Een biertje drinken met de locals.

Toch was het vooral af tellen naar een ander leven dan appels plukken. Het leven wat ik inmiddels zo gewend was, het reizen. Met weer redelijk wat geld verliet ik na 5 weken Batlow. Zat weer 9 uur in de trein en bus om terug te keren naar Sydney. Eindelijk weer de grote stad!

In Sydney liep ik wat rond en had 2 meetings. Met Charlie, mijn Franse travelmaat. En met Shuhei, mijn Japanse vriend met wie ik een mooie tijd heb gehad in Perth(begin van mijn reis). Hem weer zien na 4 maanden aan de andere kant van Australia was bijzonder! Jammer genoeg(ondanks de storm) moest ik Sydney na een paar dagen alweer verlaten. Absoluut mijn favoriete stad in Australia. 24 april vloog ik naar Cairns.

Van de storm, Hollands weer in Sydney naar 30 graden met zon in het tropische north Queensland. Niet alleen het weer maar ook de stad was heel erg anders. Sydney de echte Aussie city, waar ik me wel een beetje thuis begon te voelen. En Cairns, dat vooral een toeristen en backpackers resort was. Desondanks hoefde ik niet lang te wennen aan Cairns. In het hostel maakte ik wat Scandinavische vrienden en ging uit. Na het uitgaan liep ik door naar het vliegveld. Om daar te wachten op mijn ouders en zusje, die zouden om 4 uur s'nachts landen.

De familie was weer bij elkaar na 5 maanden, Mooi moment natuurlijk! We pikte de huurauto op en reden naar onze luxe lodge aan het strand in Palm cove, 20
Minuten van Cairns. Genieten met de family van luxe de ik de afgelopen tijd als backpacker in hostel heb gemist. Zoals goed bed, schone kamers, goed eten en vooral rust.Het was paradise, leeg strand, (schreeuwende) vogels en palmtree's everywhere.Helaas konden we niet zwemmen bij de lodge, vanwege gevaarlijke kwallen en krokodillen die in het water konden zitten. Wel waren er netten in de zee een stukje verderop waardoor zwemmen toch wel mogelijk was.

Maar genoeg andere dingen te doen in tropical north Queensland. We gingen de jungle in, Daintree rainforest (wat miljoenen jaren oud is),Reden naar het noorden to Port Douglas and cape turbulation met exotische en vaak lege stranden. We maakte een cruise over de rivier op zoek naar wildlife en zagen krokodillen, slangen en natuurlijk weer veel vogels.

Op 30 april, verjaardag van mijn zusje Katja gingen wij op ontdekkingstocht in de magische onderwaterwereld, Het Great Barrier reef. Wat het grootste koraalrif ter wereld is.
Stukje varen vanuit Cairns naar het rif snorkels op, stingersuit aan(tegen de kwallen), Gopro mee en hop het water in, op zoek naar Nemo. Duiken was hier echt verspeelde moeite aangezien het koraal op veel plekken niet dieper dan 4 meter lag. Crystal clear water, verschillende kleuren koraal en vissen, de zonnestralen door het water, het was prachtig! Een groot aquarium maar dan puur natuur. Al snel vonden we turtles, een van hen zwom naar boven voor een hapje lucht. Fantastisch gezicht! Na een aantal uur snorkelen hadden we heel veel mooie vissen gezien, groot klein, geel,blauw,zwart,groen,maar ik had Nemo nog niet gevonden...

Toen we werden geroepen terug te zwemmen naar de boot besloot ik mijn zoektocht nog niet te staken voordat ik hem had gevonden. En jawel, ik vond hem op de weg terug naar de boot, Happy end.

We namen afscheid van onze mooie beach villa en reden richting het zuiden naar Townsville. Onderweg zagen we nog wat spectaculaire watervallen en kwamen eind van de middag aan in Townsville. Verkende daar magnetic Island(eiland voor de kust van Townsville) in een gehuurde foute barbie cabrio. Helaas hadden de koala's zich verstopt, maar wel waren er rock wallabies te vinden. Toch nog wildlife gespot!

De volgende dag reden we nog meer down south, naar Airlie beach voor the Whitsunday islands!! Nog meer paradise! Het hing al een tijdje in de lucht maar moeders was er niet zo blij mee...DE SKYDIVE!

Katja wilde zo graag! Dit was de mooiste plek en had wel een extreem mooi verjaardagskado verdient.. uiteindelijk vond moeders het toch nog een soort van goed. Ik had het geluk dat ik uitgenodigd was voor haar birthday party op 4,2 km hoogte.

Ik had toch flink wat zenuwen om eerlijk te zijn, mijn zuster had daar niet zo'n last van.We trokken een speciaal
pak aan en ontmoette onze "jump buddy". Toen ik mijn mate Tom ontmoette verdwenen de zenuwen en maakte plaats voor de woorden:"let's have some fun dude!" We stapte het kleine vliegtuigje in en stegen op. Het uitzicht was meer dan amazing! Lucht was strakblauw, we keken neer op het turquoise blauwe water en de Whitsunday islands. In de verte zag ik een klein stukje van het reef. Ook zagen wij het beroemde strand Whitehaven beach vanuit de lucht. Helaas mocht ik
Mijn eigen Gopro niet meenemen, policy van de skydive helaas. En foto's en filmpjes kopen was belachelijk duur. De view is dus ons geheim.. Kijk op google skydive airlie beach of doe het zelf eens een keertje...

Toen we 14000 ft hadden bereikt ongeveer 4,2 km was het tijd om uit het vliegtuigje te springen. Katja eerst, daarna het meisje dat vooral de gehele vlucht stil van angst naar een punt keek in plaats van het mooie uitzicht. Ik met Tom als laatste. Eerst op het randje zitten daarna hoppa adrenaline kick, salto en de vrijeval van ongeveer een
Minuut. Het gevoel is heel erg anders dan van een rots springen, wat ik had verwacht. Je voelt niet zo erg dat je valt terwijl je toch 200
Km per uur gaat maximaal.

De parachute ging uit en het rustig genieten van de zon en het uitzicht kon beginnen. Ik mocht sturen en
Maakte er toch nog een wild ritje van in plaats van sightseeing. Binnen een paar minuten stonden Katja en ik weer veilig op de grond, daar waren vaders en moeders wel blij mee.

Volgend avontuur was de whitsunday Islands verkennen de volgende dag. Op een paarse catamaran(boot). Met als hoogtepunt Whitehaven beach at Whitsunday Island. Meest witte zand op aarde, crystal clear water, een van de mooiste stranden in de wereld, number 1 van Australia. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik had me hier heel erg op verheugd en het was nog mooier dan dat ik
Me had voorgesteld. Helaas konden we hier maar 2 uurtjes blijven daarna voerde wij weer verder met het schip. Een mooie tocht, turquoise water en paradijselijke eilanden.

De dag erop gingen wij s'ochtends naar een van die paradijselijke eilanden met weer palmtree's everywhere, turquoise water, wit strand, resorts dat soort dingen. Hamilton Island. S'middags gingen wij weer even uit elkaar als family. Zij reden omhoog terug naar Cairns om 2 dagen later terug te vliegen naar Nederland. Terwijl ik de bus pakte richting Mackay. Tot over 14 dagen!

Last part van mijn reis. Van Mackay vloog ik naar Brisbane en pakte daar de bus naar Byron Bay!!!

Ik hoop mijn reis hier mooi af te sluiten,21 mei vlieg ik terug naar Nederland. Eerst surfen hier in Byron bay en plezier maken! Let's have some fun dude! Groetjes

No worries

Olaf






























Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Olaf

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 5715

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 23 April 2015

Olliedownunder

31 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

19 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: